Saopštenje u vezi neaktivnosti Direkcije za saobraćaj i Ministarstva saobraćaja i pomorstva

Biciklo.me je blagovremeno uočilo potrebu za adekvatnom signalizacijom učestalije pojave biciklista na putevima i uputilo zahtjev Direkciji za saobraćaj da što prije napravi plan i pristupi postavljanju odgovarajućih saobraćajnih znakova.

Na naše iznenađenje, stigao nam je odgovor u kome Direkcija za saobraćaj biciklistima ukida prava koja garantuje Ustav Crne Gore, Zakon o bezbjednosti saobraćaja na putevima i Zakon o putevima. Njihova konstatacija da se “…ne može obezbjediti sigurnost biciklista kao učesnika u saobraćaju kada su u pitanju magistralni i regionalni putevi”, takođe poništava i Izjavu o misiji i ključnim ciljevima Ministarstva saobraćaja i pomorstva. Njihova izjava da “…Direkcija saobraćaja ne može planirati ni postavljati saobraćajne znakove, a neće ni dozvoliti njihovo postavljanje i dovoditi u pitanje njihovu bezbjednost.” upravo je na tragu ugrožavanja bezbjednosti biciklista.

znaci-slovenija

Pošto ovakav odgovor pokazuje potpunu nespremnost za bavljenje svojim poslom 23.12. smo se, istim povodom, direktno obratili ministru saobraćaja i pomorstva. Nažalost, ni on nije imao vremena da se bavi bezbjednošću građana, pa nam nije odgovorio.

Zbog svega toga smo prinuđeni da obavjestimo sve bicikliste da regionalne i magistralne puteva mogu koristiti samo na sopstvenu odgovornost, pošto Direkcija za puteve i Ministarstvo saobraćaja i pomorstva ignorišu obavezu da obezbjede uslove za sigurnost biciklista na njima, uprkos zakonskoj regulativi koja ih na to obavezuje.

Podsjetićemo na to da je otvoreno poglavlje 14. pregovora o pristupanju EU koje se tiče saobraćajne politike, koja se, između ostalog, zalaže i za zaštitu interesa korisnika saobraćajnih usluga, kao i životne sredine. Transportna strategija EU 2050, usvojena 2011. godine, ima za cilj kreiranje zajedničkog evropskog transpornog prostora radi dalje integracije svih vidova transporta i prije svega radi smanjenja emisije štetnih gasova 60% do 2050. godine, uzimajući u obzir zahtjeve za energetskom efikasnošću i zaštitom životne sredine. Cilj politike drumskog transporta EU je promovisanje efikasne, bezbjedne i održive mobilnosti i stvaranje povoljnih uslova konkurentnosti i harmonizacija tehničkih standarda u skladu sa zaštitom životne sredine, gdje mi prepoznajemo i dužnosti države prema biciklistima i njihovoj bezbjednosti.

Prilog: