Danas počinje Evropska nedjelja mobilnosti – kampanja posvećena promociji održivog saobraćaja u gradovima, koja se od 2002. godine tradicionalno održava u gradovima širom Evrope i svijeta, u periodu od 16. do 22. septembra. Ovogodišnja kampanja posvećena je kretanju bez emisija štetnih gasova, čime se nadležni organi ohrabruju i pozivaju da obezbijede uslove za vidove prevoza koji ne zagađuju okolinu i ne ugrožavaju ljudsko zdravlje.

Naša organizacija redovno obilježava Evropsku nedjelju mobilnosti kroz aktivnosti kao što su tribine, izložbe, filmske projekcije i zajedničke vožnje, sa ciljem da skrenemo pažnju javnosti na to koliko je za kvalitet života u našim gradovima važno stvoriti bolje uslove za održive načine kretanja – za kretanje pješke, biciklom i sredstvima javnog prevoza. Zbog epidemije bolesti COVID-19, događaji koji bi zahtijevali javna okupljanja će ove godine izostati iz našeg programa obilježavanja Evropske nedjelje mobilnosti. To, međutim, ne znači da će izostati aktivnosti kojima poboljšavamo biciklističku infrastrukturu, kao i razgovori o neophodnim promjenama – zakonskim, prostornim, infrastrukturnim – koje tek treba da održive načine kretanja učine privlačnim i široko dostupnim.

Tradicionalna vožnja povodom Evropske nedjelje mobilnosti će ovog septembra izostati zbog epidemije bolesti COVID-19

Tokom protekle godine završen je važan posao izrade Plana održive urbane mobilnosti za Podgoricu, koji je Skupština Glavnog grada usvojila u februaru i kojim su predviđeni načini za poboljšanje kvaliteta javnog prevoza i za podsticanje pješačenja i biciklizma.

Koliki značaj i uticaj ove mjere mogu da imaju iskusili smo u praksi tokom proljeća, kada je usljed epidemije upotreba privatnih automobila, taksija i autobusa bila ili značajno ograničena, ili u potpunosti obustavljena, i kada su ulice preplavili pješaci i biciklisti. Važnost prilagođavanja prostora aktivnim načinima kretanja, koji ljudima daju priliku za redovnu i neophodnu fizičku aktivnost i omogućavaju držanje fizičke distance u odnosu na druge učesnike u saobraćaju, u ovim okolnostima došla je do punog izražaja. To je lekcija koja je već dala vjetar u leđa nizu izmjena u organizaciji saobraćajnog prostora u gradovima širom svijeta, u korist pješaka i biciklista a na uštrb automobila, i koju ni mi ne bismo smjeli da zaboravimo dok planiramo budućnost razvoja urbanog saobraćaja u našim sredinama.

Tokom ovogodišnje Evropske nedjelje mobilnosti naš doprinos biciklističkoj infrastrukturi dolazi u formi postavljanja novih i renoviranja starih parkinga za bicikla u Podgorici, čemu ćemo se posvetiti u saradnji sa lokalnim i regionalnim partnerima; za više informacija, pratite naše kanale na društvenim mrežama. Tu ćemo u narednim danima govoriti i o tome šta možete uraditi da biciklo zaštitite od krađe, i detaljnije predstaviti rezultate ovogodišnjih istraživačkih aktivnosti, u čijem su fokusu bili podgorički srednjoškolci.

Sve podgoričke biciklistkinje i bicikliste koji to još nijesu uradili ovom prilikom pozivamo da popune našu godišnju anketu o uslovima za korišćenje bicikla u Podgorici, dostupnu ovdje. Učešćem u ovom istraživanju pomažete nam da bolje razumijemo ukupno biciklističko iskustvo u Glavnom gradu, te da u skladu sa tim definišemo prioritete u programu našeg rada i zahtjeve prema donosiocima odluka.

Jedan od zahtjeva na kojima ćemo nastaviti da inistiramo je poboljšanje mreže biciklističkih staza u Podgorici, koja obavezno mora da bude kvalitetnija u centru grada i proširena ka prigradskim naseljima, kako bi što veći broj naših sugrađana mogao da se opredijeli za korišćenje bicikla kao prevoznog sredstva.

Biciklo – to smo ove godine vidjeli i na našim ulicama – može da bude rješenje za potrebu za distanciranjem i fizičkom aktivnošću u doba pandemije, a iz istorijskog evropskog iskustva već znamo da biciklo jeste odgovor na potrebu za priuštivim i široko dostupnim prevoznim sredstvom u okolnostima ekonomskih kriza, poput onih u Holandiji i Danskoj tokom 70-ih godina dvadesetog vijeka. Pozivamo nadležne na opštinskom i državnom nivou da uče iz ovih iskustava, da se zalažu za bolji i bezbjedniji saobraćajni prostor za pješake i bicikliste – i da nam se u narednom periodu pridruže u putovanju biciklom na posao.