Prije nego sam krenuo u ovaj poduhvat, neko vrijeme sam bio okupiran mišlju da napravim neko svoje, originalno, elektirčno prevozno sredstvo. Završio sam mašinski fakultet, ali mi za takav projekat to nije bilo dovoljno. Potrebno mi je bilo poznavanje elektronike, sa kojom sam u dobroj mjeri bio “na Vi”. Srećom, Google i Youtube su tu odigrali glavnu, profesorsku ulogu, i pomogli mi da popunim praznine u znanju.

Cilj mi je bio jasan: pokazati da se može napraviti prevozno sredstvo koje ne zagadjuje prirodu i koje je super jeftino za izradu i upotrebu. Ukratko, dostupno svima. Za projekat sam imao jednog dobrovoljca na terasi. To je moj stari dobri bicikl “Polar Mirage” koji još nije znao šta ga čeka.

Pronašao sam u oglasima motor “My1016” snage 250w i to je bio okidač – znao sam da pod hitno treba da nabavim još neke neophodne komponente kao što su ručica za gas i regulator brzine (speed controller) da bi projekat dobio zalet. Njih sam kupio jeftino, preko sajta Aliexpress.com.

Ručica i regulator brzine

Ostalo je najskuplji dio: Litijumske baterije!
Otišao sam do servisa računara čiji su vlasnici moji drugari, i od njih dobio besplatno baterije nekoliko starih laptop kompjutera koje su svakako čekale da završe na otpadu. Laptop baterija se sastoji od više litijumskih ćelija. Znao sam da često ne budu sve litijumske ćelije potrošene, pa sam ih otvorio i odabrao one koje su bile zdrave. Na internetu sam kupio držače za baterije i poredjao ih tako da dobijem napon od 24v.
Nisam imao pri ruci adekvatnu kutiju za baterije, pa je u tu svhu poslužio neseser “Nivea for Man” – dok ne nadjem nešto bolje 🙂

Privremena kutija za baterije

 

Sad sam imao skoro sve. Trebalo je još na motoru napraviti nastavak koji će kretanje motora prenijeti na biciklo. Dio koji se zove frikcioni točak mi je napravila firma “Remid Vis” iz Spuža, kojoj dugujem zahvalnost.

Savjet za one koji žele da naprave slično električno biciklo: bitno je da prečnik frikcionog točka bude otprilike 10 puta manji od prečnika točka bicikla.

Frikcioni točak

 

Mišo, dobri majstor za bicikla, dao mi je dvije otpisane viljuške od upravljača. One su mi poslužile da montiram motor ispod sjedišta bicikla.

Sada je moj “Polar Mirage” prvi put u svojoj karijeri postao električno biciklo!

“Polar Mirage” – električno izdanje

 

Testna vožnja

Prva vožnja je bila od solitera na Tuškom putu do KAP-a i nazad, u ukupnoj dužini od 10km. Nijesam okretao pedale i oslonio sam se potpuno na električni pogon. Prosječna brzina je bila oko 20km/h, a baterije su izdržale. Čak je bilo za, otprilike, još jednu istu takvu vožnju – što nije loše kada se zna da su to baterije koje su bile spremne za otpad.

 

Vožnja je mogla da traje i duže

 

Primijetio sam da se dužina trajanja baterije može produžiti  2 do 3 puta laganim okretanjem pedala. Posebno me raduje to što se pojedine istrošene baterije mogu po potrebi vaditi i zamijeniti zdravim ćelijama iz baterija starih laptop kompjutera.

Na ovaj način je postignuta dvostruka korist: reciklirane su stare baterije, što je dobro za okolinu, i kreiran je sistem u kom je lako i besplatno dostupan najskuplji potrošni dio električnog bicikla. Postoji i treća moguća korist – uz određenje modifikacije, ovaj električni bicikl može se koristiti kao generator za proizvodnju električne energije. Ali, to je tema za neku drugu priču.