Da Vam neko kaže da postoji terapija koja smanjuje rizik od smrti usljed kardiovaskularnih bolesti, raka i svih mogućih uzroka za gotovo polovinu u odnosu na uobičajeni rizik, vjerovatno biste mislili da to nije istina. Ili, ako biste povjerovali, odmah biste zatražili tu terapiju. Ipak, moguće je da taj tretman postoji i da je dostupan mnogim ljudima: dovoljno je da idete biciklom na posao.
To pokazuje istraživanje sprovedeno u Ujedinjenom Kraljevstvu, u kojem je procenjivan rizik od obolijevanja od kardiovaskularnih bolesti i raka, u zavisnosti od prevoznog sredstva korišćenog za odlazak na posao, kao i ukupni rizik od smrti zbog jednog od ta dva uzroka ili usljed bilo kog uzroka.
U istraživanju je učestvovalo 263.450 ljudi (52% žena; prosječna starost: 52,6 godina) iz 22 mjesta. Učesnici su klasifikovani u četiri kategorije: pješaci, korisnici bicikla, mješoviti (pješačenje i upotreba bicikla) i neaktivni (oni koji koriste javno ili sopstveno vozilo).
Blizu 1% učesnika (2.430) umrlo je tokom pet godina praćenja u istraživanju smrtnosti; od njih, 496 usljed nekog kardiovaskularnog događaja i 1.126 od raka; ostali su umrli od drugih uzroka. Od karcinoma je oboljelo 3.748 ljudi, dok je 1.110 doživjeli neki kardiovaskularni događaj.
Rizik od smrti od bilo kog uzroka kod onih koji su išli biciklom na posao bio je 59% u odnosu na one koji su putovali vozilom, a kod onih koji su kombinovali pješačenje sa vožnjom bicikla, 76% u odnosu na „neaktivne“.
Rezultati su bili još bolji kada je analiza bila ograničena na rak. Kod onih koji su išli biciklom na posao, incidencija ovih bolesti bila je 55%, a rizik od smrti 60% u odnosu na nivoe karakteristične za neaktivne ljude; a ukoliko su kombinovali biciklo i pješačenje, ti procenti su bili 76% i 64% za incidenciju bolesti odnosno rizik od smrti.
Takođe, rezultati fizičke aktivnosti bili su povoljniji i kada se analizirala vjerovatnoća pojave kardiovaskularnog događaja ili rizik od smrti od tog uzroka. Vjerovatnoća nastanka kardiovaskularnog događaja kod onih koji su išli biciklom na posao bila je 54% u odnosu na vjerovatnoću pojave takvog događaja kod onih koji su išli autom, autobusom ili metroom. A vjerovatnoća da osoba koja je išla pješke na posao doživi kardiovaskularni događaj bila je 73% u odnosu na „neaktivnu“ osobu.
Efekti načina kretanja kada je u pitanju smrtnost od ovog uzroka bili su još veći: vjerovatnoća smrti kod onih koji su išli biciklom bila je 48%, a kod onih koji su išli pješke 64% u odnosu na one koji su išli automobilom ili javnim prevozom.
Još dokaza o koristima fizičke aktivnosti
Rizik od smrti od raka ili bilo kog uzroka nije bio manji kod onih koji su išli pješke na posao. Takođe, nije bio manji ni kod onih koji su kombinovali automobil (javni ili lični) i pješačenje.
Zaključci ovog istraživanja nadopunjuju one dobijene u drugim studijama u kojima su potvrđene koristi koje fizička aktivnost ima na zdravlje – konkretno, kada je u pitanju vjerovatnoća smrti od raka ili kardiovaskularnog događaja. Ono što je zanimljivo kod ovog istraživanja je što tako jednostavna mjera kao što je vožnja biciklom na posao može imati izvanredan uticaj na rizik od smrti.
Razmislimo o učinku koji bi povećanje upotrebe bicikla kao prevoznog sredstva imalo, s jedne strane, na troškove zdravstvenog sistema, a s druge na kvalitet života i očekivani životni vijek svakog od nas.
Autor: Juan Ignacio Pérez Iglesias, Univerzitet u Baskiji
Preveo: Stefan Bulatović
Tekst je izvorno objavljen na španskom jeziku i preuzet je sa sajta The Conversation. Tekst je izrađen u okviru projekta “Ajmo biciklom”, koji je podržalo Ministarstvo saobraćaja i pomorstva Crne Gore.