Nevladino udruženje Biciklo.me predstavilo je novi sažeti predlog praktične politike (policy brief) pod nazivom „Saobraćaj po mjeri svih: kako poboljšati urbanu mobilnost u Podgorici za godinu dana“.

U publikaciji su date konkretne kratkoročne i srednjoročne preporuke namijenjene upravi Glavnog grada Podgorica, kako bi već na početku mandata na brz, efikasan i pravedan način odgovorila na brojne saobraćajne izazove u Podgorici. Autori dokumenta su Stefan Bulatović i Blažo Crvenica iz Biciklo.me, a recenzent Aljaž Plevnik sa Urbanističkog instituta Republike Slovenije.

Događaju u Narodnoj biblioteci „Radosav Ljumović“ prisustvovali su predstavnici sekretarijata i drugih organa uprave Glavnog grada, odbornici u Skupštini Glavnog grada, predstavnici državnih organa, akademske zajednice, civilnog sektora, medija, ustanova srednjeg stručnog obrazovanja, kao i zainteresovani građani.

Izvršni direktor Biciklo.me Blažo Crvenica je u uvodnom obraćanju istakao da je saobraćaj jedan od najvećih izazova s kojima se suočava Podgorica.

„Nepropisno parkiranje, problemi javnog linijskog prevoza, neadekvatna pješačka i biciklistička infrastruktura, nizak nivo bezbjednosti i izostanak strateškog pristupa održivoj mobilnosti svakodnevno utiču na kvalitet života stanovnika Glavnog grada. Rezultat toga su zagađen vazduh, rastuća buka, saobraćajne gužve, ugroženo javno zdravlje, te povećani stres i narušeni društveni odnosi“, naglasio je Crvenica.

Publikaciju je predstavio Stefan Bulatović, programski direktor Biciklo.me, ističući da su preporuke osmišljene tako da gradska uprava može brzo i efikasno odgovoriti na saobraćajne izazove.

„Održivo planiranje mobilnosti donosi brojne prednosti, uključujući bolji kvalitet života, bezbjedniji saobraćaj, kvalitetnije javne prostore, čistiji vazduh i bolje javno zdravlje“, rekao je Bulatović. „Gradovi koji primjenjuju ovakav pristup privlače investicije, jačaju turistički potencijal i dobijaju podršku javnosti kroz participativno planiranje. Publikacija se fokusira na pet stubova održive mobilnosti: sveobuhvatno planiranje, racionalizaciju upotrebe automobila, javni prevoz, biciklistički i pješački saobraćaj“, dodao je.

Gost iz Ljubljane, Aljaž Plevnik, podijelio je slovenačka iskustva i primjere dobre prakse, naglašavajući kako Podgorica može primijeniti slična rješenja.

Na događaju su predstavljeni i rezultati istraživanja iz novembra 2024. o stavovima građana Podgorice o pješačenju i biciklizmu. Prisutni su imali priliku da učestvuju u diskusiji i razmijene mišljenja sa panelistima.

Događaj je realizovan u okviru projekta „reProGram”, koji sprovodi Mreža za otvoreni dijalog u saradnji sa NVO Biciklo.me. Projekat je podržan od strane Instituta alternativa u okviru Programa malih grantova za organizacije civilnog društva za učešće građana u reformi javne uprave na lokalnom nivou u okviru projekta „Pokretači civilnog društva na Zapadnom Balkanu za reformisanu javnu upravu – WeBER 3.0”, koji finansira Evropska unija, a kofinansiraju Ministarstvo javne uprave Crne Gore i Austrijska razvojna agencija.